Aquest primer recull de repertori per acordió diatònic consta de vint-i-quatre partitures de masurques, pericons, varsovianes i alguna altra raresa, recollides en comarques d’ambdues  vessants del Pirineu, terra d’acordionistes. Els temes que apareixen en aquest recull estan proposats de manera que presenten, tal com s’indica en el títol, dificultats progressives per a la seva execució. No es tracta, però, d’un mètode, sinó més aviat de tenir a l’abast uns materials de treball mínimament endreçats, per a ensenyants i també per a autodidactes.

 

24m

1. LA MODISTA DE BALAGUER

El fet de començar amb el dit 3 de la mà dreta permet assolir una bona posició, vàlida per a tota la primerapart. El mateix passa a la segona part si comencem amb el dit 2. Tema d’harmonització molt simple, tan sols dos acords que obtenim a l’obrir i tancar el mateix parell de botons. En els fragments on apareix l’acord de dominant (D7) alternarem el baix Re amb el baix La. Al compàs nº 9, podem canviar de botó i utilitzar l’acord de Sol (G) obert per tal que soni millor l’acompanyament.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (01.Lamodista.pdf)01.Lamodista.pdf70 Kb

2. MASURCA DE PEROLS

El tema està en Do (C), per tant el toquem a la fila de dins, però la nota Fa# (que hem marcat creuada) sempre l’haurem d’anar a buscar a la fila de fora. Harmonització tan simple com la del tema anterior, aquesta vegada amb el parell de botons de Do. Perquè s’entengui millor l’harmonia, en elscompassos 4,8,12 i 16 farem el baix(Sol) obert, i en canvi els acords (Sol)tancats.

Escolta l'arxiu:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (02.Perols.pdf)02.Perols.pdf70 Kb

3. LA FONT D’EN BARTOMEU

Antic cant d'amor del Llenguadoc, esdevingut masurca en ambients folkis.

La melodia està en Sol, fila de fora. Les notes creuades es corresponen amb els compassos que acompanyem amb l'acord de Do (subdominant).
Una excepció seria la nota Si del compàs nº 8 que és creuada per poder fer sonar el baix de Re. Al començar la cançó trobem dues semi-corxeres, sol-si, que representen un mordent (mena d'ornamentació) sobre la nota inicial sol. Per tal de destacar-lo, escurcem el primer baix, que quedarà en una corxera.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (03.Bartomeu.pdf)03.Bartomeu.pdf71 Kb

4. MA PREFERIDA

Masurca que tocava el violinista occità Joseph Romeo. La tocarem una estona a cada rengle: la primera part a dins, la segona a fora. Direm que la cançó està en tonalitat de Do, i que la segona part modula a Sol. Aquesta modulació i la seva inversa (quan reprèn el tema) són molt usuals en les harmonitzacions amb acordions diatònics. Caldrà fer atenció als fragments creuats, que ho són sempre amb relació a la fila on ens trobem. El criteri  seguit en aquest llibret, és el de tocar ‘obrint i tancant’ a la mateixa fila on ens trobem sempre que ho permeti la música.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (04.Preferida.pdf)04.Preferida.pdf82 Kb

5. LA CUCARATXA

Aquesta, com moltes altres cançons, podem tocar-la indistintament a la fila de fora o a la de dins. Depenent de la fila escollida haurem d’afrontar unes o altres peculiaritats, com ara la tessitura o alçada tonal on trobarem les notes de la melodia. En aquest cas queda més centrada tocant en G. La digitació del principi (1-2-1) sobre una mateixa nota, és recomanable per aquells que vulguin iniciar-se en les articulacions, tan característiques per ornamentar en aquest instrument.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (05.La Cucaratxa.pdf)05.La Cucaratxa.pdf72 Kb

6. MASURCA DE LAPLAU

En aquesta masurca proposem un acompanyament diferent a l’habitual b-a-a (baix-acord-acord) dels ritmes ternaris: substituïm el segon acord per un baix alternatiu i ens queda la 41 fórmula b-a-b (baix-acord-baix) a cada  compàs. Per tal d’aconseguir l’efecte desitjat caldrà posar cura en allargar el darrer baix, gairebé lligantlo amb el primer baix del compàs següent.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (06.Laplau.pdf)06.Laplau.pdf72 Kb

7. PURSULIANA

Melodia (semblant a una varsoviana) que tocava en Jaumet Xic, vell acordionista de Berga, que va dir textualment: “aquesta Pursuliana és un ball de pagès molt antic, el vaig aprendre quan tenia set anys...”. A la primera part l’acompanyament segueix les frases de la mà dreta, aturant-se en el primer temps en els compassos 3 i 7. A la segona part l’harmonia balla capritxosament en obrir i tancar la manxa, mantenint sempre la nota Re en el baix (com  un pedal de dominant) que no resol fins el darrer compàs.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (07.Pursuliana.pdf)07.Pursuliana.pdf72 Kb

8. MASURCA D’AUVÈRNIA

No sempre acompanyem amb un baixi un acord del mateix nom. Quan El baix i l’acord no són del mateix nom es produeixen noves harmonies. En un diatònic de vuit baixos són molt importants les dues combinacions següents:
  • Acord de Fa amb el baix Re (F/D). El resultat és un acord de Rem7 (Dm7).
  • Acord de Sol amb el baix Mi (G/E). El resultat és un acord de Mim7 (Em7).
Mentre que els acords preconfigurats de l’acordió diatònic són tríades, tant el Dm7 com el Em7 són acords quatríades, és a dir de quatre notes, i tenen una sonoritat més densa. Aquests acords permeten reharmonitzar les cançons, és a dir que fan l’harmonia més rica. La masurca d’Auvèrnia n’és un exemple.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (08.Auvèrnia.pdf)08.Auvèrnia.pdf75 Kb

9. LA CIAPA RUSA

Aquest tema és tradicional del Valle Borbera (Piemont) i va ser recollit per Beppe Greppi i Maurizio Martinotti del grup La Ciapa Rusa. Cal saber, doncs, que el títol que li hem posat només es correspon amb el nom del grup que l’ha donat a conèixer. Més  endavant trobarem la masurca ‘Principessa’ (nº 19), també un clàssic de La Ciapa Rusa, escrita, en aquest cas sí, per Maurizio Martinotti. Comentarem que en els compassos 16 i 17 es produeix el pas d’un arpegi en G a un altre en G7, qüestió que resolem passant de la fila de fora a la fila de dins i invertint el sentit de la manxa, disposant així del fa natural (la sèptima de G).

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (09.ciaparusa.pdf)09.ciaparusa.pdf82 Kb

10. PERICON CATALÀ

El pericon no és ben bé una masurca encara que sovint es balla amb un pas similar. Aquest tema el tocava l’acordionista Esteve Tarrés, l’Estevet Sastre, i es pot trobar enregistrat en un dels cassets recopilatoris de les trobades dels acordionistes del Pirineu, editats per Martana. El tempo del pericon és lleugerament superior al de la masurca, com es pot comprovar a la gravació. La major part de masurques han estat tocades a negra = 120 -124, mentre que els pericons s’han tocat a negra = 144. Aquests tempos són lleugerament inferiors als tempos reals d’execució, doncs s’han considerat com a tempos d’estudi.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (10.Pcatala.pdf)10.Pcatala.pdf84 Kb

11. PERICON D’EN ROVIRETES

El mític flabiolaire de Folgueroles ens va transmetre aquesta melodia, engrescadora com n’hi ha. Hem intentat de fer-la sense notes creuades i gairebé ho aconseguim. L’acompanyament es comporta d’una 42 manera diferent a cada una de les parts. A la primera va alternant els baixos segons els acords (Do i Sol quan l’harmonia és C, Sol i Re quan l’harmonia és G) Hi ha una línia de baix (Do-Re-Mi-Fa) al compàs 12 que dobla la melodia i va a buscar  l’acord de Fa. A la segona part combina baixos amb l’arpegi de C (Do, Mi, Sol) amb l’acompanyament característic (b-a-a). A la tercera part les frases de l’acompanyament són de tres compassos: b-a-a, i línia de baix, quedant al  quart compàs la mà dreta sola doblant la melodia amb sextes. Al final combina totes les fórmules.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (11.Roviretes.pdf)11.Roviretes.pdf96 Kb

12. MASURCA DE COMPTOIR

Qui hagi seguit els diferents temes exposats fins aquí trobarà probablement justificada la notació de la mà esquerra en un pentagrama independent. Tot i que el xifrat harmònic ja ens informa dels acords i baixos més importants, amb el pentagrama addicional podem visualitzar fil per randa la sincronicitat d’ambdues mans i la durada exacte de les pulsacions de baixos i acords. Amb aquesta breu masurca d’autor podem veure com és possible exprimir els  vuit botons que disposem a la mà esquerra. A la primera part notem que els baixos van definint una línia ‘melòdica’ pròpia. A la segona, el baix es manté en dominant (pedal de dominant) i executa línies de baix als compassos 13  (per reprendre el pedal) i 17 (per resoldre)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (12.Comptoir.pdf)12.Comptoir.pdf74 Kb

13. MASURCA TEX-MEX

Aquí la mà esquerra té un paper més planer, l’acompanyament es manté sempre b-a-a. A canvi, la mà dreta es podrà entretenir en articular notes repetides sobre el mateix botóalternant els dits 1 i 2 com en els compassos 2-3 i  6-7. També a la segona part doblant per terceres la melodia, de vegades creuant, tal com s’indica. 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (13.Texmex.pdf)13.Texmex.pdf86 Kb

14. ELS MÚSICS DE TORTELLÀ

Tortellà, a la comarca de la Garrotxa, havia tingut fama de ser un poble amb molts i bons músics, i així ho afirmava en Peret Blanc, violinista de Beget, a l’Alta Garrotxa, a qui vàrem tenir l’oportunitat de conèixer i que tocava, sense coneixements de solfa, tonades com aquesta que ara comentem. No cal dir que durant tota la primera part podrem seguir practicant els canvis de dit sobre un mateix botó, tal com hem proposat en el tema anterior. En el  compàs 26, tornem a trobar el baix i l’acord de G oberts, amb el fa natural a la segona veu, que dóna un caràcter més definit a l’acord G7, dominant del C que trobem en el següent compàs

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

 

La cobla-orquestra New York Jazz de Tortellà, en la qual interpretava tenora, violí i saxo en Josep Vinyet i Estebanell (1920-2015), qui després seria creador el 1982 i durant 30 anys director del Festival de Música de la Vila de Llívia.

[Foto gentilesa d'en Jordi Molina]

arxius adjunts
Download this file (14.MTortella.pdf)14.MTortella.pdf135 Kb

15. VARSOVIANES

Adaptació lliure de dues tonades del ball de la varsoviana, tradicionals a molts indrets de Catalunya. La primera varsoviana, en tonalitat menor, ens farà creuar constantment la melodia d’una fila a l’altre per tal de conservar els acords. Les notes marcades com a creuades son les de la fila de dins. A la segona peça (segona pàgina) la melodia està en C i per tant ara les notes creuades seràn a la fila de fora. A la segona melodia sempre hi tenim dues veus, siguin terceres o sextes. Cal fixar-se en les digitacions. L’acompanyament fraseja amb la melodia. En el darrer fragment els baixos són llargs i els acords són curts i forts.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (15.Varsovianes.pdf)15.Varsovianes.pdf85 Kb

16. ENCISADORA

Més coneguda com la ‘Niña bonita’ o ‘Niña hechicera’, aquesta melodia tradicional de diverses contrades de l’Aragó es deixa tocar amablement amb un acordió diatònic. L’acompanyament proposat a la primera part va  incorporant les diverses fórmules emprades fins ara: comença amb b-a-a, però de seguida segueix amb baixos i acords placats en els compassos 3-4 tot acompanyant les sextes de la melodia. Aprofitem la nota llarga del compàs  12 en C per fer els baixos d’aquest acord. De vegades els canvis capritxosos en l’acompanyament poden estar inspirats en les limitacions pròpies del diatònic de vuit baixos. El darrer fragment, a partir del compàs 33,  combina també vàries fórmules d’acompanyament. Aquí l’acord de Am que apareix en els compassos 33 i 37 sobre la nota la de la melodia, vindria a substituir l’acord de C que no disposem en sentit obert.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (16.Encisadora.pdf)16.Encisadora.pdf92 Kb

17. A PAS PITCHOUS

Masurca occitana en quatre parts, amb una modulació de C a G a la tercera part (atenció, doncs, perquè ara la cançó, i les notes creuades també, canvien de rengle) i una nova modulació-pont a la quarta part, per recuperar el to inicial. Les modulacions, o canvis de to, es reconeixen amb els canvis d’armadura i també amb el xifrat dels acords. A la segona part la mà dreta pot treballar amb terceres que es converteixen en sextes a partir del compàs 14. En el compàs 17 aguantem el fa (negra amb puntet) de la segona veu per resoldre en mi en el següent compàs. A la quarta part la segona veu va per sextes inferiors. Només caldrà creuar en el compàs 33, obligats per la nota
sol de la melodia principal que només pot ser tancada, de manera que l’acord G també ha de ser tancat.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (17.Apaspitchous.pdf)17.Apaspitchous.pdf87 Kb

18. MASURCA ROMÀNTICA

Aquesta peça, de nova creació, està escrita en tres parts, la primera en G, la segona en C i la tercera en F (remarqueu els canvis d’armadura). Encara que correspondrien a les tonalitats d’un acordió de tres rengles G/C/F, no indrem cap problema per executar totes les parts (fins i tot la tercera en F) amb un vuit baixos G/C estàndard. Ens aniran millor les coses si disposem de l’alteració Sib tancada.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (18.Romantica.pdf)18.Romantica.pdf103 Kb

19. PRINCIPESSA

La masurca més bella que mai no hem sentit, composició de Maurizio Martinotti, del grup de música tradicional del Piemont La Ciapa Rusa. Potser les parts més embolicades les  trobem en els compassos on apareix l’alteració  Sol#, sensible de Am. Si el  sentit d’aquesta nota no coincideix amb el de l’acord caldrà silenciar l’acompanyament. A la segona part proposem una senzilla línia de baix que serveix de contrapunt a l’obstinat en forma d’arpegi que fem amb la mà dreta.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (19.Principessa.pdf)19.Principessa.pdf86 Kb

20. MAZURKA

Una altra tonalitat disponible en el diatònic de vuit baixos és, sens dubte, la de Mi menor. Aquest acord el podem obtenir amb la combinació del baix Mi i l’acord Sol, i ho xifrem G/E. En realitat l’acord que en resulta és Em7, és a dir un acord quatríada (de quatre notes). Encara que amb alguna mancança (no disposem del baix ni l’acord de dominant B7), no es pot negar que aquesta tonalitat té un color propi i enriqueix i dóna varietat al nostre repertori. En anteriors edicions vàrem titular aquest tema Masurca francesa, però ara sabem que es diu senzillament com el gènere, i també n’hem esbrinat l’autor, el violista de roda Gilles Chabenat.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (20.Mazurka.pdf)20.Mazurka.pdf77 Kb

21. MASURCA DE L’ESPERA

Una altra masurca d’autor, aquesta vegada escrita pel bon amic Pep Coca, que de molt jovenet també es va passejar pel curiós territori de l’acordió diatònic. Hem fet una adaptació lliure d’aquest tema, doblant veus, introduint  línies de baix i fins i tot algun acord un xic estrany, com en el compàs 14, on trobarem un Am/F que no és altra cosa que un Fmaj7. A partir d’aquesta peça i fins el final del llibre ja no trobarem més indicacions de notes creuades.
Creiem que a partir d’un cert nivell, l’intèrpret es pot sentir més còmode prenent les notes de l’acordió en el sentit que més li convingui, tan si és per causa de l’acompanyament harmònic, com si ho fa per motius d’articulació o  d’expressió en un sentit més general.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (21.del'Espera.pdf)21.del'Espera.pdf96 Kb

22. ROCAHORT E DUBEDAT

Es tracta d’una divertida suit de melodies tradicionals recollides per Joan-Francés Tisnèr i els seus companys de Verd e Blu. En primer lloc tindrem en compte que l’acompanyament pugui fer-se amb acords sense terceres, imprescindibles per la formació d’acords quatriades resultat de la combinació de dos acords. Així, en la primera part tindrem un acord Cmaj7 (acords C+E), també un acord Em7 (acords E+G) i encara un acord Fmaj7 (acords F+A). Per coherència amb aquest criteri harmònic alguns acords similars que no es poden obtenir a la mà esquerra s’han incorporat a la mà dreta com el D7 dels compassos 3 i 16, i el Bm7 del compàs 12. A la tercera part  proposem uns acords-pedal per sobre dels quals anirem picant els baixos. També la melodia haurà de ser molt picada en aquest passatge.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (22.Rocahort.pdf)22.Rocahort.pdf116 Kb

23. LES VALCERVES

Vals-masurca molt coneguda del mestre Marc Perrone al més pur estil francès. La primera part és un vals dolcíssim que interpretarem lligant bé la melodia. La segona part canvia: destacarem bé les notes per tal de donar un  aire de masurca. Seguidament reprèn amb gravetat l’estil melodiós del vals. Acaba amb un quart tall juganer i entremaliat que ens farà treballar a fons les alteracions disponibles.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (23.Lesvalcerves.pdf)23.Lesvalcerves.pdf102 Kb

24. LES VOLTES

El títol fa referència a Les Voltes del Punt de Trobada de la Rambla de Girona, indret on s’han reunit habitualment músics i balladors durant moltes primaveres i tardors de la darrera dècada. Destacaríem d’aquesta última peça, de composició relativament recent, la seva vessant didàctica, doncs es va concebre per abastar tot l’àmbit de l’instrument (en les seves dues rengleres). També inclou a la segona part un primer passatge doblat per terceres a la fila de dins, i un segon passatge doblat per sextes en el qual caldrà creuar diverses notes.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

arxius adjunts
Download this file (24.Lesvoltes.pdf)24.Lesvoltes.pdf93 Kb